Thursday, November 25, 2010

6. Jom kira kalori

Posted by Saya Nak Slim at 2:36 PM

Secara rasminya Salad aku abis pagi tadi.. =(



Ni je yang tinggal tuk breakfast aku pagi tadi....*sob sob sob*
Takpelah, jap lagi aku gi beli lagi..
Nak beli banyak2 takut cepat rosak pulak.. 
Nasib baik Tesco dekat je dgn umah..
=)




So, kat sini aku ada info macam mana nak kira kalori.. Pagi tadi aku makan salad kat atas nun dgn sesudu Mayonis..So, kalau tengok kat label Mayonis tu (KRAFT Brand) korang akan jumpa la benda alah mcm kat bawah ni..

Per serving (15gram) = 1 tablespoon
Energy......90
Protein.......0
Carbs.........1
Fat...........10

So, kalau nak kira berapa byk kalori yang korang amik, korang leh ikut cara ni k..

Setiap nilai protein, kita darab dgn 4
Setiap nilai carbs, kita darab dgn 2
Setiap fat, kita darab dgn 9 (mak oiii byk nyer!!)

So, kalau macam mayonis yang aku amik satu sudu kat atas tu, maknanya kalori yang aku dah amik ialah :-
Energy = 90 x 1 = 90
Protein = 0 x 4 = 0
Carbs = 1 x 2 = 2
Fat = 10 x 9 = 90
----------------------------
TOTAL nyer = 182 kalori
----------------------------

Banyak tak kalori?? =D  Hehehehe.. since aku ikuti pelan diet atkins, so aku tak lah risau sangat pasal kalori2 ni.. Tapi tak salah kot kalau aku had kan pengambilan kalori aku bawah 800 dalam sehari kan? hehehe..

0 comments:

Post a Comment

 

Curve Is Made Not Born Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez