Saturday, December 26, 2015

53. Ding Dong Ding Dong, Dah SetahOn Blog BerhabOkk!

Posted by Saya Nak Slim at 7:17 PM 0 comments
26/12/15

Dah Setahon dah blog aku bersarang labah-labah hokeyy~ Hadoii laaa.. Nak buek camno.. Busy + Malas + Tak ada idea nak taip pasal diet ni.. Asik mengtakedarah je koje nye.. hahahaha.. Kasau sikit.. hampunn!

Ni nak update sikit ni.. Since 1-2 bulan yang lepas, aku mengalami penurunan berat badan yang sangat drastik.. haa.. ngeri tak bunyik nye? 'drastik' katanya... haha.. Bayangkan~~  Tak diet, tak exercise, tak jaga makan, minum coffee pagi petang siang malam, makan fast food...tapi berat turun dengan jayanya.. Aisyhh.. Jaya la sangat,, haha..

So.. malas nak berbicara lelebih.. meh aku tempek sekeping gambau untuk tatapan kamooo.. ngeh ngeh ngeh..


Abaikan kaki dompot dempak bak kaki anak gajah ai tu ye.. ahakss..!!


Yeayyy!! Finally dapat jugak angka depan tu jadi no Lapan!! Wohooo~ Dahulu nyer berat haku 95 kot. Tu yang last aku timbang.. Suka ai taw! muahahahahahahaha... 

Serious aku tak diet langsung.. Tak ada intention langsung nak diet.. Tak workout langsung.. Tapi boleh dikatakan aku sangat stress dengan kerja & dengan masalah-masalah peribadi yang rasanya aku tak perlu nak share kat sini.. Tapi kalau stress, orang tu akan naik berat badan.. Tapi terbalik pulak bila jadi kat aku. Hurmmm  =_=

Apa-apa pun alhamdulillah.. Syukur.. Tak perlu susah payah pantang makan bagai.. Tak perlu usaha nak workout bagai.. Dia turun dengan sendiri nya.. :D

So, boleh la aku jadikan benda ni kick start untuk turunkan lebih banyak lagi lemak yang bertan-tan ni.. muahahahaha.. :P




Monday, April 21, 2014

52. Fluctuate

Posted by Saya Nak Slim at 12:24 PM 2 comments
Nah tengok!! geramm!! masih angka depan tu 9_ ... >_<








Menci menci menci.. X_X

Nak umum kat sini, yang aku tak amalkan diet atkin dah.. sebab tak sesuai dengan badan. Aku diet rendah kalori je.. Eh?? Yeke?? Baru semalam hantam roti canai memalam buta.. Oh tidak!! hahaha.. Senang citer aku diet suka suki aku je sekarang ni. Koser mak nyah!! tapi angka tu fluctuate la.. kejap naek kejap turun~ heiiiii... menci la nengok..

K la.. mak nak gi lunch ni nox.. daaaa~ ~





Friday, December 6, 2013

51. Selesai Minggu Pertama TBL

Posted by Saya Nak Slim at 9:36 AM 0 comments
Pagi-pagi timbey! Huk aloh....turung 200gerem sajo? Napak beno dop sungguh-sungguh.. T__T

So... Minggu Ke-2 bakal menjelma Ahad ni, niat di hati nak gi gym pas pulang kerja.. Tapi banyak sangat project a.k.a bisnes yang akan tertangguh kalau pegi gym (sebenarnya alasan je.. Sila lempang laju-laju.. Time kacih) :P

Maka dengan ini, Strategi Minggu 1 tak menjadi.. Kita kena baikpulih strategi untuk Minggu ke-2.. Ce tengok bawah.. Ce tengok..

Strategi Minggu 2 (8th Dec - 14th Dec)
- Do Atkin Diet
- Take meal at least 5-6 times a day with small quantity (<20g carbo per day)
- Drink at least 2 litre H20 per day
- Eat 1 apple per day (at least)
- No coffee at all 
- No sweet drink at all
- Low salt intake

So kita nantikan keputusannya minggu depan.. jeng jeng jeng ~ ` ~  ` ~


#Kalau tak berjaya gak! terjun masuk lombong.. >_<

Wednesday, December 4, 2013

50. Start All Over Again

Posted by Saya Nak Slim at 10:15 AM 0 comments
Salam u olllll~~
Lama nyer blog ni jadi rumah tinggal macam villa nabila tu.. ekeke.. Since aku dah keje kat opis baru, ada la member-member seangkatan yang dalam usaha menyah-lemakssss (plural hokay!!) hakhak.. :P

Secara summary-nya, aku nak bagitau korang, kitorang sedang melancarkan BULAN THE BIGGEST LOSER PERINGKAT OPIS! Gitew la kan hadek-hadeksss~ Semangat nih!! hahaha.. Start December13 - February14.. Hopefully dapat la turun 10kgs, atleast! >_< Hopefully.. sigh...~

Yang participate tak ramai pong. Adalah 3-4 kerat.. haha, tapi boleh la dari non-hado..Start timbang haritu my berat yolah 95 kelogerem.. Huk aloh! beratsss sungguhsss.. Terbeliokkkk mato den ni ha. >_< Nasib ponimbang tu tok patoh duo.. T__T  Malu.. oh sungguh malu!


Below ni adalah strategi den. Kono setat selow-selow.. Tamo badan den tokojut.. 

Strategi Minggu 1 (i.e. 1st Dec - 7th Dec)
- Take meal at least 5-6 times a day with small quantity
- Drink at least 2 litre H20 per day
- Eat 1 apple per day (at least)
- Coffee once a day (if can stop, better)

Maybe Strategi Minggu 1 akan berlarutan ke Minggu ke-2. kita tengok jelah apa kesudahan nyer. Jangan hangat2 taik mak hayammmmm sudehhhhhh!!


Dengan ini, wa melancarkan Bulan The Biggest Loser peringkat opis wa.. 
yeay~!! clap clap clap.. :P






hokay, Wa chow dulu bebeh!

Monday, May 30, 2011

49. Sesudah..

Posted by Saya Nak Slim at 7:34 PM 0 comments
Aku start jaga pemakanan aku sepanjang 6 hari ni.. and workout tu agak consistent jugak la.. Tapi lately, badan sangat letih + sakit.. Lemah yang amat!!! Tak tau la naper.. :(   Pastu aku selalu sangat terjaga tengah2 malam pasal perut terasa lapar sangat!!.. Rasa macam nak muntah pun ada.. Adakah sebab aku terlalu paksa diri??  >_<


Tapi kan............. ehem3!! Lepas tengok angka kat penimbang pagi tadi, terus aku rasa sgt berbaloi.. Tak kisah la sakit ke, sengal badan ke, tangan tak boleh nak angkat ke, lutut lemah ke, tekak loya ke, yang penting angka turun.. hehe.. walaupun tak banyak, tapi ok lah untuk 6 hari punya usaha... kan cik kiah kannnn??? hehehe..





Measure on 26.5.2011






Seminggu selepas.. ehem2..




TOTAL LOSS : 1.8 kgs



Walaupun tak banyak, tapi aku boleh tersenyum jugak la... (tapi tak bermakna aku dah puas hati taw!!)  Usaha perlu diteruskan.. ;)  



Saturday, May 28, 2011

48. Diet Journal

Posted by Saya Nak Slim at 10:40 PM 0 comments
Sepanjang seminggu ni, aku dah siapkan satu journal khas utk keep track apa aku makan.. lagipun aku ni jenis malas nak update menu kat blog.. so, bila da journal ni senang sikit la aku nak check balik apa aku makan dalam sehari.. hehehehe... 










Dalam 6 hari ni, (start 24 may) pemakanan aku dah di'control'.. And aku pun dah start workout tiap2 hari.. Paling kurang pun sejam sekali tiap-tiap hari.. Kalau rajin, aku buat pagi & petang dlm sehari.. Alhamdulillah.. Badan makin berstamina.. hehehehehe.. Best sangat sebab kawan2 banyak yg support.. Especially my ex-officemate..   =)   So, esoknya tamatlah sudah sessi manja2kan badan dengan diet.. Starting Monday, akan bermula la balik cara diet yang hard core punya.. hahaha.. InsyaAllah..  Akan ku capai jugak impian aku.. >_<


Emmmmm.. tentang salt intake pulak, memang sangat dititik beratkan kalau kita sedang dalam usaha menurunkan berat badan... Tapi aku tak tau macam mana nak kira salt intake dalam menu harian. Cuma, bila time masak, aku just letak garam main cubit2 je.. itu jelah kot yang boleh dikawal setakat ni..  >_<   Kawan2 lain, ada idea tak??








Dalam journal ni aku jot down semua yang masuk dalam mulut naga aku ni.. hahahaha.. Naga youuu.. Takottt iiiiiiiii....~~~ hak hak hak




Thursday, May 26, 2011

47. Latest Measurement.. Mau nanges!!

Posted by Saya Nak Slim at 3:15 PM 0 comments
Patut la mak aku kata badan aku naek balik.. Rupanyer memang betol.. huhuuhhu.. Aku dah janji mau kasi tengok latest measurement & weight aku kan? Conclusion nya, berat naik, ukuran pun naik.. uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~~!!!


Aiiiii... ape nak jadik ni.. Camane la nak kuruih ni kalau asik naik-turun tang tu jugak.. >_< Takpelah, ni aku bagi full measurement body aku.. pastu aku bandingkan dengan yang dulu ye (masa tengah semangat giler).. 


DOLU-DOLU 
(tgh semangat giler2 nih)
Date: 12.12.2010
Berat = 89 kilo
Pinggang = 35"
Lengan = 17"
Betis = 17.1"
Dada = 45"
Punggung =  46"
Perut = 40"


SEKARANG 
(ada malas skit, tp dah rajin dah 2 hari lps.. haha)
Date: 26.5.2011
Berat = 96 kilo
Pinggang = 37"
Lengan = 16"
Betis = 17.5"
Dada = 46"
Punggung = 47"
Perut = 42"


Jumlah kenaikan dalam kg --> 7 kilo in 5 months.. gilak ah!!
Jumlah kenaikan inches --> 5.4 inches.. tak gilak sgt la.. hehe..



Sangat sedey kan? (Jom nangis sesama) Dah elok2 turun... dah elok2 bersemangat, dah elok2 dapat angka 8* kat depan, skrg dah naik balik.. isyh3... gilaaaaakkkkkkkkkkk aku ni...  Takpelah.. Motivasi balik diri ni.. Pastu, dah takmo naik2 balik..  Chaiyok2.. (dalam ati ada sikit rasa kesal)



Wednesday, May 25, 2011

46. Contoh Menu utk FAST OXIDIZER

Posted by Saya Nak Slim at 1:58 PM 0 comments

Gambar hiasan. Source: google



Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu~~~


So skrg ni aku nak share contoh menu untuk orang yang tergolong dalam golongan 'Fast Oxidizer'... Hahhh?? Apa tu Fast Oxidizer??? Jeng jeng jeng.. =D Ekceli aku pun tak faham sangat mende dizer2 ni.. Tapi setelah baca kat entry Sis Rahimah yang sangat baik hati yang suka share info pasal diet, so aku pun dah paham skrg.. =) 


Here we go.... ni contoh menu utk orang fast oxidizer macam aku..

Breakfast:
- 1/2 sprouted bread + 1 tbsp peanut butter (no added sugar)
- coffee decaf + 1/2 cup low fat milk
- 4 biji telur putih rebus

Lunch:
- 1 serving of meat / chicken (grill/kari/lemak-jgn amik kuah/jangan goreng!!)
- 1-3 serving vege

Snack
- 1/2 apple + 1/2 sprouted bread  + 1 tbsp peanut butter
***  Peanut Butter Brand 'Steffi No Added Sugar' je yang bole guna.. (bole beli kat Jusco/Tesco/Giant/CS)

Dinner
- same as lunch serving
*** kuantiti garam kena jaga - main cubit2 je tau!


So total kcal kita dalam sehari +/- dalam 1200-1300.. kira ok la kan..?? Menepati Ciri2 menu diet yang akan dianjurkan oleh Kak Zel nanti.. =)




So, kalau nak tau korang tergolong dalam golongan yang mana (i.e. Slow, Balance or Fast Oxidizer), korang bole check kat quiz yang Sis Rahimah bagi.. 




Pastu lepas dah buat quiz, boleh check jawapan kat... 




Pastu kalau nak tau lebih lanjut tentang fast oxodizer (macam aku), boleh 

KLIK SINI yer... 



Monday, May 23, 2011

45. Aku, Diet & Workout.. Ade kaitan ke??

Posted by Saya Nak Slim at 10:18 PM 0 comments
Masa aku mula2 start diet-miet ni, Abang Long aku tak tau... Then lepas 3 bulan, bila dia balik rumah, dia terkejut tengok aku.. Dia dah agak dah mesti aku start diet balik.. 


Abg Long:  Ko start diet balik ke?
Aku:  A'ah... nape? Ada perubahan ek?
Abg Long:  Memang nampak sangat.. Tapi ko mesti tak buat workout kan?
Aku:  A'ah.. Aku control makan je..
Abg Long:  Patut la... Kalau nak kurus, bukan kena control makan je.. Ko kena workout.. Kalau tak, badan geleber sana sini jadinya.. Macam ko skrg ni la.. 
Aku:  Hahh??? Yeker???
Abg Long:  Iyer... Kalau tak caya, gi tengok cermin.. badan ko lembik sana sini.. Takder shape..! Kalau buat workout, badan ko boleh jadi firm.. Pastu metabolisme pun makin elok, lebih fit & badan lebih stamina.. So tak cepat penat... Buat la workout.. ringan2 pun takpe.. Janji ada buat...
Aku:  huhuhuhu... Ok2... nanti aku buat...






Kesimpulannya, Diet MESTI diikuti dengan WORKOUT  >_<   So.... start esok, aku MESTI mulakan balik workout dengan Video JM aku... yeah!! Semangat2!!!




Note: Setiap Selasa, Rabu, Sabtu & Ahad, ada Program Aerobik & Poco-poco kat area rumah aku.. Aku baru je tau.. Itupun member yang ajak, kalau tak haremmmmm aku tak tau... hikhik.. Esok aku join.. Yang penting program tu FREE.. I likeeeeeeeee the FOC one...~ ~ ~ hahaha!!


Sunday, May 22, 2011

44. Mahallllllll nyerrrrrrrrrrr~~

Posted by Saya Nak Slim at 11:10 PM 3 comments
Aku duk survey2 la harga personal trainer kat area tempat tinggal aku.. And you know what?? Ade ke patut satu jam diorang charge 60 hengget !!!!..  Mahaaiiiiiiiiii nyerrrrrrrr Cik Kiah ooiiiiii~~!!!   


Baik aku pakai CD Jillian Micheals je... Just bayar bil letrik je.. hukhukhuk.. 


Hidup JM Spirit.. Yeahh!!!




"You also can be like me.." kata JM kpd aku... 


hahaha.. 


I likeeeeeeeeee~~~


Auuwwww!!


 

Curve Is Made Not Born Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez